SBM-2 – Interesy i opinie zainteresowanych stron

Kluczowymi grupami interesariuszy GK Enea są pracownicy, klienci, inwestorzy, społeczności lokalne, kontrahenci i dostawcy oraz pracownicy w łańcuchu wartości.

Klienci

Grupa bierze pod uwagę opinie i interesy klientów dzięki regularnym badaniom poziomu zadowolenia – w 2023 r. jednostka dominująca, Enea S.A., przeprowadziła takie badania wśród swoich klientów indywidualnych oraz biznesowych, a uzyskany wskaźnik satysfakcji (CSI) wyniósł wtedy 65,8 pkt. Kolejną ankietę tego typu zaplanowano na rok 2025.

W 2023 roku Grupa sprawdziła jakość obsługi metodą tajemniczego klienta: odnotowano zadowolenie na poziomie 83%. Dodatkowo, wyniki ankiet z systemu IVR, gdzie badaliśmy poziom satysfakcji z obsługi w Contact Center i BOK za 2024 wyniosły 78,66%.

Wyniki badań prezentowane są kadrze menedżerskiej Enei S.A. i stanowią podstawę do opracowywania oraz wdrażania zmian organizacyjnych i systemowych, których celem jest poprawa zadowolenia klientów. Jednym z celów w Strategii Rozwoju Grupy Enea do 2035 roku jest nowa jakość obsługi klienta. W ankiecie skierowanej do interesariuszy w trakcie przeprowadzania Analizy Podwójnej Istotności, klienci odpowiadali na pytania dotyczące postrzegania Grupy Enea, wskazywali również, które obszary z zakresu zrównoważonego rozwoju powinny być priorytetem dla Grupy.

Pracownicy

Grupa Kapitałowa Enea respektuje prawo pracowników do swobodnego zrzeszania się i strajku oraz przestrzega wszystkich przepisów Kodeksu pracy, Ustawy o związkach zawodowychUstawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Spółki Grupy angażują się w regularny i aktywny dialog ze związkami zawodowymi. Podejście to trwale wpisało się w kulturę organizacyjną firmy i stanowi jedno z narzędzi zarządzania strategicznego. Spotkania odbywają się z inicjatywy pracodawcy lub związków zawodowych.

Grupa Enea prowadzi konsultacje z przedstawicielami pracowników i wymienia się z nimi poglądami na temat sytuacji pracodawcy. Dodatkowo, Grupa organizuje prezentacje dotyczące regulacji, które wpływają na porządek pracy oraz zawiera porozumienia w zakresie spraw pracowniczych. Raz w roku spółki z Grupy negocjują też porozumienia płacowe dotyczące wzrostu wynagrodzeń lub nagród jednorazowych.

Grupa Kapitałowa Enea stawia na dialog społeczny oparty na niezależności stron, na przepisach prawa, na wzajemnym zaufaniu, a także na szukaniu kompromisów oraz przestrzeganiu przyjętych reguł. Jednocześnie rozumiemy, że godne i przyjazne warunki pracy oraz relacje z pracownikami bazujące na korporacyjnych wartościach Grupy – odpowiedzialności, uczciwości, kompetencji i bezpieczeństwie – są niezbędne do przeprowadzenia planów transformacji energetycznej organizacji.

W 2024 roku w jednostce dominującej Grupy – Enea S.A. – rozmowy ze związkami zawodowymi dotyczyły m.in. kwestii płacowych, warunków zatrudnienia i pracy oraz spraw socjalnych. Większość tych rozmów zakończyła się zawarciem porozumień. Raz na trzy miesiące Rada Nadzorcza Enei S.A. otrzymuje informacje o zakresie współpracy ze związkami zawodowymi.

W ocenie Grupy nowa Strategia Rozwoju, którą wprowadzono w 2024 roku, pozytywnie wpłynie na pracowników. Część przyjętych celów strategicznych bezpośrednio odnosi się do kwestii pracowniczych, takich jak w szczególności:

  • rozwój kompetencji i optymalizacja procesów HR,
  • poprawa bezpieczeństwa pracowników i infrastruktury.

W ankiecie skierowanej do interesariuszy w trakcie przeprowadzania Analizy Podwójnej Istotności pracownicy odpowiadali na pytania dotyczące postrzegania Grupy Enea, wskazywali również, które obszary z zakresu zrównoważonego rozwoju powinny być priorytetem dla Grupy, w porównaniu do interesariuszy zewnętrznych ankieta dla pracowników uwzględniała więcej zagadnień związanych z zatrudnieniem.

Inwestorzy

Enea S.A. jest notowania na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Inwestorzy są jedną z kluczowych zainteresowanych stron dla Grupy. Bieżąca i przejrzysta komunikacja z inwestorami jest zadaniem Biura Relacji Inwestorskich, odbywa się poprzez: publikację raportów bieżących i okresowych, konferencje wynikowe, Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, wykorzystywany jest również Elektroniczny System Przekazywania Informacji (ESPI) oraz Elektroniczna Baza Informacji (EBI).

Utrzymanie silnej pozycji rynkowej oraz wzrost wartości przedsiębiorstwa to nadrzędne cele, które wyznaczyła sobie Grupa Enea, projektując Strategię Rozwoju do 2035 r., są to cele spójne z oczekiwaniami inwestorów. W ankiecie skierowanej do interesariuszy w trakcie przeprowadzania Analizy Podwójnej Istotności, inwestorzy odpowiadali na pytania dotyczące postrzegania Grupy Enea, wskazywali również, które obszary z zakresu zrównoważonego rozwoju powinny być priorytetem dla Grupy.

Społeczności lokalne

Zapewnienie odpowiedzialnej transformacji regionów jest jednym z celów strategicznych Strategii Rozwoju do 2035 r., Grupa planuje również współpracę z Jednostkami Samorządu Terytorialnego (JST) w zakresie rozwoju obszarów przemysłowych. Spółki Grupy współpracują z lokalnymi samorządami, a w przypadku nowych inwestycji przeprowadzają konsultacje społeczne.

Grupa Enea planuje opracowanie w 2025 roku Polityki Zaangażowania Interesariuszy, która unormuje zasady dialogu z poszczególnymi grupami interesariuszy. LW Bogdanka S.A. realizuje zapisy Polityki Zaangażowania Społecznego.

Kontrahenci i dostawcy

Produkty i usługi dostarczane Grupie Enea przez kontrahentów i dostawców odgrywają kluczową rolę w działalności Grupy. Ścisła współpraca z dostawcami odbywa się zarówno na etapie przetargów jak i realizacji zadań. W ankiecie skierowanej do interesariuszy w trakcie przeprowadzania Analizy Podwójnej Istotności, kontrahenci i dostawcy odpowiadali na pytania dotyczące postrzegania Grupy Enea, wskazywali również, które obszary z zakresu zrównoważonego rozwoju powinny być priorytetem dla Grupy.

Administracja publiczna

Przedstawiciele administracji publicznej tacy jak: Urząd Regulacji Energetyki, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Ochrony Danych Osobowych mają znaczący wpływ na funkcjonowanie Grupy Enea, w tym na ceny energii dla gospodarstw domowych, zapisy umów sprzedażowych czy systemy ochrony danych. Grupa Enea pozostaje w stałym dialogu z administracją publiczną i dostosowuje swoją działalność do jej wymogów. W ankiecie skierowanej do interesariuszy w trakcie przeprowadzania Analizy Podwójnej Istotności, przedstawiciele administracji publicznej odpowiadali na pytania dotyczące postrzegania Grupy Enea, wskazywali również, które obszary z zakresu zrównoważonego rozwoju powinny być priorytetem dla Grupy.

Pracownicy w łańcuchu wartości

Pracownicy w łańcuchu wartości stanowią zróżnicowaną grupę interesariuszy, ze względu na charakter wykonywanej pracy jak i lokalizację (Polska, Europa, świat). Grupa Enea nie angażowała pracowników w łańcuchu wartości w proces analizy podwójnej istotności, jednak uwzględniała ich interesy związane z prawem pracy.

Organizacje branżowe

Grupa Enea aktywnie uczestniczy w działaniach organizacji branżowych, które reprezentują interesy przedsiębiorstw energetycznych. Należą do nich m.in. Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE) oraz Towarzystwo Obrotu Energią. W ankiecie skierowanej do interesariuszy w trakcie przeprowadzania Analizy Podwójnej Istotności, przedstawiciele organizacji branżowych odpowiadali na pytania dotyczące postrzegania Grupy Enea, wskazywali również, które obszary z zakresu zrównoważonego rozwoju powinny być priorytetem dla Grupy.

Organizacje pozarządowe

Grupa Enea współpracuje z organizacjami pozarządowymi w zakresie inicjatyw społecznych, jest to m.in. wspieranie edukacji, sportu, zdrowia. W ankiecie skierowanej do interesariuszy w trakcie przeprowadzania Analizy Podwójnej Istotności, przedstawiciele organizacji pozarządowych odpowiadali na pytania dotyczące postrzegania Grupy Enea, wskazywali również, które obszary z zakresu zrównoważonego rozwoju powinny być priorytetem dla Grupy.

Wyniki wyszukiwania