ESRS S2 Pracownicy w łańcuchu wartości

Interesy i opinie zainteresowanych stron

Interesy, poglądy i prawa osób wykonujących pracę w łańcuchu wartości, w tym poszanowanie ich praw człowieka, nie mają wpływu na strategię i model biznesowy GK Enea.

Istotne wpływy, ryzyka i szanse oraz ich wzajemne związki ze strategią i z modelem biznesowym

Istotne wpływy ryzyka i szanse dotyczące pracowników w łańcuchu wartości zidentyfikowane w procesie Analizy Podwójnej Istotności nie mają odzwierciedlenia w strategii i modelu biznesowym GK Enea. Pracownikami w łańcuchu wartości są osoby pracujące dla podmiotów wyższego szczebla w łańcuchu wartości Grupy Enea tj. dostawców.

Grupa Enea nie prowadzi audytów dostawców pod kątem przestrzegania praw człowieka – nie jest w stanie określić, czy ryzyko jest powszechne czy incydentalne. Istnieje ryzyko wystąpienia pracy przymusowej lub pracy dzieci w firmach zajmujących się produkcją maszyn i urządzeń oraz wydobyciem metali w Azji i Afryce.

Pozytywny wpływ Grupy Enea wynika z wdrożenia Kodeksu Kontrahentów Grupy Enea, który zawiera zobowiązania dotyczące zgodności działań kontrahentów z przepisami prawa, standardami rynkowymi i etycznymi m.in. w zakresie praw człowieka i warunków pracy, w tym praw pracowniczych, które odnoszą się również do czasu pracy. Istotnym ryzykiem jest ryzyko reputacyjne związane z nieprzestrzeganiem Kodeksu Kontrahentów przed dostawców Grupy.

Temat istotny: Pracownicy w łańcuchu wartości

Kwestię praw człowieka oraz warunków pracy osób wykonujących pracę w łańcuchu wartości reguluje Kodeks Kontrahentów Grupy Enea. Kodeks jednoznacznie zobowiązuje wszystkich kontrahentów Grupy, aby:

  • szanowali godność i prawa każdego człowieka oraz dbali, by ich pracownicy odnosili się do siebie z szacunkiem,
  • przestrzegali podstawowych praw pracowniczych,
  • zapewniali sprawiedliwe warunki pracy i płacy,
  • nie zatrudniali osób poniżej minimalnego wieku przyjętego w danym kraju oraz poniżej standardów międzynarodowych,
  • nie korzystali z pracy przymusowej oraz nie współpracowali z podwykonawcami, co do których ustalono, że czerpią korzyści z wykorzystywania do pracy dzieci poniżej minimalnego wieku przyjętego w danym kraju oraz poniżej standardów międzynarodowych,
  • zarówno na etapie rekrutacji, jak i podczas zatrudnienia nie dyskryminowali swoich pracowników ze względu na płeć, wiek, pochodzenie, narodowość, rasę, kolor skóry, stan cywilny, liczbę dzieci, wyznanie, orientację seksualną, poglądy polityczne, niepełnosprawność, członkostwo w związku zawodowym oraz inne czynniki uznaniowe,
  • zapewniali wszystkim swoim pracownikom warunki pracy, które będą bezpieczne i zgodne z obowiązującymi przepisami BHP, monitorowali, czy przepisy te są stosowane, zarządzali nimi oraz likwidowali wszelkie naruszenia w tym zakresie,
  • zapewniali wolność zrzeszania się bez obawy zastraszania i wywierania jakichkolwiek nacisków oraz prowadzili dialog społeczny.

Kodeks nie odnosi się wyraźnie do kwestii handlu ludźmi, ale jego ogólne postanowienia dotyczące m.in. poszanowania godności i praw każdego człowieka w sposób oczywisty wykluczają jakąkolwiek akceptację takich praktyk.

Dodatkowo, spółka LW Bogdanka wprowadziła Kodeks Postepowania dla Dostawców LWB. Dokument ten zobowiązuje kontrahentów do przestrzegania podstawowych wymagań i standardów z zakresu poszanowania praw człowieka. Od 2024 r. w Grupie Kapitałowej LW Bogdanka funkcjonuje też Polityka Poszanowania Praw Człowieka i Różnorodności w Grupie Kapitałowej Lubelski Węgiel Bogdanka, która pozwala monitorować dostawców pod kątem łamania praw człowieka oraz wzywać ich do zaniechania praktyk uznanych za negatywne.

GK Enea umożliwia wszystkim pracownikom w łańcuchu wartości zgłaszanie naruszeń Kodeksu Kontrahentów Grupy Enea za pośrednictwem kanałów komunikacji wskazanych na stronie internetowej organizacji. W razie stwierdzenia naruszeń Kodeksu, GK Enea może wdrożyć odpowiednie środki, aby kontrahent usunął naruszenia. Grupa oczekuje, że w takiej sytuacji kontrahenci niezwłocznie podejmą działania wyjaśniające i naprawcze. W przypadku poważnych naruszeń spółki Grupy zastrzegają sobie prawo wprowadzenia sankcji wobec kontrahenta.

Chociaż Kodeks Kontrahentów Grupy Enea nie został przygotowany na podstawie Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka, to w ocenie Grupy jego przepisy nie są sprzeczne z wartościami wskazanymi w tych międzynarodowych regulacjach (m.in. poszanowania godności i praw każdego człowieka, przestrzegania podstawowych praw pracowniczych, itd.). W 2024 roku nie odnotowano przypadków nieprzestrzegania Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka.

Podejmowanie działań dotyczących istotnych wpływów na osoby wykonujące pracę w łańcuchu wartości oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnymi ryzykami i wykorzystywaniu istotnych szans związanych z osobami wykonującymi pracę w łańcuchu wartości oraz skuteczność tych działań

W 2024 roku GK Enea nie podejmowała działań dotyczących istotnych wpływów na pracowników w łańcuchu wartości.

W 2024 roku nie odnotowano przypadków łamania praw człowieka w związku z pracownikami w łańcuchu wartości.

Cele dotyczące zarządzania istotnymi negatywnymi wpływami, zwiększania pozytywnych wpływów i zarządzania istotnymi ryzykami i szansami

W 2024 r. GK Enea nie wdrożyła celów związanych z pracownikami w łańcuchu wartości. Do tej pory Grupa nie zidentyfikowała uzasadnienia dla przyjęcia takich celów. Warunki współpracy z pracownikami w łańcuchu wartości są dostatecznie uregulowane w Kodeksie Kontrahentów Grupy Enea i w indywidualnych umowach zawieranych pomiędzy spółkami Grupy a takimi pracownikami.

Procesy współpracy z osobami wykonującym pracę w łańcuchu wartości w zakresie wpływów

W GK Enea w 2024 r. opinie osób wykonujących pracę w łańcuchu wartości Grupy nie wpływały na decyzje ani na działania dotyczące zarządzania rzeczywistymi i potencjalnymi wpływami. Nie podejmowano współpracy z osobami wykonującymi pracę w łańcuchu wartości.

Procesy naprawy skutków negatywnych wpływów i kanały zgłaszania wątpliwości przez osoby wykonujące pracę w łańcuchu wartości

Spółki Grupy Kapitałowej Enea zapewniają wszystkim osobom wykonującym pracę w ramach łańcucha wartości specjalne kanały służące do bezpośredniego zgłaszania wątpliwości lub potrzeb. Wdrożone procedury zgłoszeń wewnętrznych pozwalają na poufne lub anonimowe informowanie o wszelkich naruszeniach w działalności Grupy Kapitałowej Enea. Sygnaliści mają możliwość zgłaszania naruszeń do spółek Grupy Enea w formie ustnej oraz pisemnej w tym tradycyjnej formie papierowej za pomocą poczty na wskazane przez spółki adresy korespondencyjne lub za pomocą systemu Whistleblower Software, który jest zapewniany przez zewnętrznego dostawcę. Zgodnie z wymogami ustawowymi, sygnaliści mogą liczyć na ochronę przed działaniami odwetowymi – w jednostce dominującej kwestię tę reguluje Procedura Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów w Enea S.A.

W Enei S.A. po zakończeniu postępowania wyjaśniającego przez Komisję Compliance, zgodnie z Procedurą Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów w Enea S.A., Komisja sporządza raport końcowy dotyczący zgłoszenia. Raport ten informuje szczegółowo o wszelkich okolicznościach zgłoszenia, przy możliwości zachowania anonimowości źródła oraz o wszelkich niezbędnych krokach i rekomendacjach, np. na temat postępowania dyscyplinarnego.

GK Enea nie wdrożyła specjalnych procesów informujących pracowników łańcucha wartości o dostępności kanałów zgłaszania obaw, ale szczegółowe informacje na ten temat opublikowano na stronie internetowej organizacji. W 2024 r. GK Enea nie oceniała w jakim stopniu pracownicy łańcucha wartości zdają sobie sprawę z istnienia takich kanałów oraz na ile są one skuteczne. Informacje dotyczące ochrony sygnalistów znajdują się we wskaźniku G1-1 w rozdziale Postępowanie w biznesie.

Wyniki wyszukiwania