ESRS S3 Dotknięte społeczności

Interesy i opinie zainteresowanych stron

Poglądy, interesy i prawa lokalnych społeczności mają wpływ na strategię i model biznesowy niektórych spółek tworzących Grupę Kapitałową Enea. Dotyczy to spółek zarządzających siecią ciepłowniczą (Enea Ciepło, MEC Piła, PEC Oborniki, Enea Elektrownia Połaniec), której rozwój jest opracowywany wspólnie ze społecznościami lokalnymi.

Istotne wpływy, ryzyka i szanse oraz ich wzajemne związki ze strategią i modelem biznesowym

W Analizie Podwójnej Istotności jako istotne zostały określone relacje z dotkniętymi społecznościami które żyją lub pracują przy lokalizacjach operacyjnych Grupy Enea. Pozytywny, rzeczywisty wpływ działalności wytwórczej i dystrybucyjnej na społeczności lokalne wynika z modelu biznesowego GK Enea. Stabilne dostawy energii elektrycznej i ciepła są niezbędne do funkcjonowania lokalnych społeczności. Wpływ ten nie kształtuje jednak Strategii. Wskazane w Strategii Rozwoju zapewnienie społecznie odpowiedzialnej transformacji regionów może mieć pozytywny wpływ na społeczności lokalne, które są w dużej mierze zależne od aktywów węglowych Grupy. Nie zidentyfikowano istotnych ryzyk i szans związanych z dotkniętymi społecznościami. W trakcie analizy brano pod uwagę również negatywne wpływy spółek Grupy na społeczności lokalne, żyjące w bezpośrednim sąsiedztwie, które mogłyby być narażone m.in. na pylenie, jednak są to zdarzenia incydentalne i finalnie nie zostały uznane za istotne z perspektywy Grupy.

Temat istotny: Społeczności lokalne

Grupa Kapitałowa Enea nie przyjęła polityki mającej na celu zarządzanie istotnymi wpływami, ryzykami i szansami związanymi z dotkniętymi społecznościami, ponieważ do tej pory Grupa nie zidentyfikowała potrzeby przyjęcia takiej polityki. Dokumentem regulującym relacje ze społecznościami na poziomie Grupy jest Polityka Compliance Grupy Enea, która w części dotyczącej wsparcia lokalnej społeczności zobowiązuje wszystkie spółki Grupy do bycia nie tylko podmiotami przyczyniającymi się do postępu gospodarczego, ale także dobrym i cenionym partnerem. Zobowiązania podjęte w ramach Polityki Compliance:

  • prowadzenie dialogu społecznego z różnymi grupami interesariuszy,
  • systematyczne, rzetelne i otwarte informowanie o działaniach społecznie odpowiedzialnych, między innymi poprzez cykliczne raportowanie informacji niefinansowych,
  • wspieranie lokalnych inicjatyw sportowych i kulturalnych,
  • rozwój edukacji oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i ekonomicznemu poprzez wspieranie lokalnych i pracowniczych inicjatyw w tym zakresie,
  • pomoc potrzebującym i chorym poprzez aktywny udział w działaniach charytatywnych.

W LW Bogdanka S.A. obowiązuje Polityka zaangażowania społecznego.

W 2025 r. zaplanowane są prace nad stworzeniem Polityki odpowiedzialności społecznejPolityki zaangażowania interesariuszy Grupy Enea.

Grupa Enea nie odnotowała przypadków nieprzestrzegania Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka, Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej podstawowych zasad i praw w pracy lub Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw międzynarodowych, które dotyczą dotkniętych społeczności.

Działania podejmowane przez spółki GK Enea w 2024 r., aby zwiększyć pozytywny wpływ na dotknięte społeczności, obejmowały:

  • przyjęcie Strategii Rozwoju Grupy Enea i określenie społecznie odpowiedzialnej transformacji regionów jako jednego z celów strategicznych Grupy. Grupa ma świadomość, że jej spółki są jednymi z największych pracodawców w niektórych ze swoich lokalizacji, a wstrzymanie rekrutacji nowych pracowników w tych miejscach może spowodować poważne trudności na lokalnych rynkach pracy,
  • opracowanie planu osiągnięcia neutralności klimatycznej w Miejskiej Energetyce Cieplnej Piła do roku 2050 oraz stworzenie efektywnego systemu ciepłowniczego do 2030 roku. Grupa dostarcza ciepło sieciowe i ciepłą wodę użytkową mieszkańcom Piły, co wpływa na ich komfort życia – wpływ ten ma charakter bezpośredni, rzeczywisty i pozytywny,
  • prace modernizacyjne, które polegają na wymianie starych sieci ciepłowniczych na nowe sieci preizolowane w Białymstoku, gdzie GK Enea również dostarcza mieszkańcom ciepło systemowe i ciepłą wodę użytkową.

Spółki GK Enea nie odnotowały w 2024 r. poważnych kwestii lub incydentów dotyczących praw człowieka związanych z dotkniętymi społecznościami.

Wydatki operacyjne (OpEx) i nakłady inwestycyjne (CapEx) poniesione w okresie sprawozdawczym na działania związane z opracowaniem planu osiągniecia neutralności klimatycznej w MEC Piła oraz wymianie starych sieci ciepłowniczych w Białymstoku oraz planowane do poniesienia w kolejnych latach zostały zaprezentowane poniżej. Działania zostały sfinansowane ze środków własnych. W kolejnych latach planuje się finansować działania w ten sam sposób.

Bieżące Przyszłe
Wydatki operacyjne (OpEx) 12 442 722,48
Nakłady inwestycyjne (CapEx) 4 754 431,97 87 653 000,00
Bieżące Przyszłe
Wydatki operacyjne (OpEx) 12 442 722,48
Nakłady inwestycyjne (CapEx) 4 754 431,97 87 653 000,00

Cele dotyczące zarządzania istotnymi negatywnymi wpływami, zwiększania pozytywnych wpływów i zarządzania istotnymi ryzykami i szansami

W 2024 r. GK Enea nie przyjęła celów w zakresie śledzenia skuteczności polityk i działań oraz zarządzania istotnymi wpływami, ryzykiem i szansami związanymi z dotkniętymi społecznościami.

W 2025 r. Grupa Enea będzie opracowywać Strategię ESG, która będzie zawierała cele w obszarze współpracy z dotkniętymi społecznościami.

Procesy współpracy w zakresie wpływów z dotkniętymi społecznościami

Grupa Kapitałowa Enea nie wprowadziła jednolitych procesów współpracy z dotkniętymi społecznościami ani mechanizmów uwzględniania ich opinii przy podejmowaniu decyzji lub działań związanych z zarządzaniem rzeczywistymi i potencjalnymi wpływami. Spółki Grupy prowadzą w tym zakresie bieżące działania, które dostosowują do potrzeb, okoliczności oraz prowadzonych projektów np. w 2024 r. Enea Elektrownia Połaniec:

  • odbyła spotkanie z przedstawicielami samorządu Połańca w sprawie modernizacji sieci ciepłowniczej,
  • odbyła spotkanie z przedstawicielami samorządu Połańca w sprawie strategicznych planów rozwoju gminy Połaniec,
  • przeprowadziła warsztaty w Zespole Szkół w Połańcu pod hasłem: nowoczesne rozwiązania, ekologia, współpraca,
  • odbyła spotkania z Towarzystwem na rzecz Ziemi, RZGW Wodami Polskimi, Instytutem Rybactwa Śródlądowego, Kołem Wędkarskim w Połańcu w ramach współpracy przy zdefiniowanych projektach proekologicznych,
  • przeprowadziła warsztaty edukacyjno – ekologiczne pn. „Środowiskowo odpowiedzialni” we współpracy z Wodami Polskimi, Polskim Związkiem Wędkarskim Okręg w Tarnobrzegu, Kołem Wędkarskim w Połańcu oraz szkołami podstawowymi i instytucjami gminnymi.

W spółkach Grupy Enea zarządy i dyrektorzy ponoszą odpowiedzialność za współpracę z dotkniętymi społecznościami. Komunikacja z dotkniętymi społecznościami odbywa się bezpośrednio, a także za pośrednictwem stron internetowych, skrzynek pocztowych, poczty tradycyjnej oraz telefonicznie. Członkowie dotkniętych społeczności mogą również korzystać z mechanizmów przewidzianych w procedurach spółek GK Enea w zakresie zgłaszania i rozpatrywania skarg, wątpliwości i potrzeb.

Dostępne kanały komunikacji umożliwiają przekazywanie informacji imiennie lub anonimowo m.in. poprzez aplikacje na stronie internetowej jednostki dominującej albo w formie papierowej do Komisji Compliance w Enei S.A. Spółka Enea S.A. reguluje kwestie związane z tym procesem w Procedurze Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów w Enea S.A.

GK Enea nie wdrożyła formalnych procesów pozwalających na ocenę skuteczności zaangażowania we współpracę z dotkniętymi społecznościami.

 

GK Enea nie wdrożyła ogólnego procesu współpracy z dotkniętymi społecznościami. Proces ten zostanie uregulowany do końca 2025 r. w planowanych do przyjęcia przez Grupę politykach tj. Polityce odpowiedzialności społecznej i Polityce zaangażowania interesariuszy.

Procesy naprawy skutków negatywnych wpływów i kanały zgłaszania wątpliwości przez dotknięte społeczności

W Analizie Podwójnej Istotności nie zidentyfikowano istotnych negatywnych wpływów na dotknięte społeczności. Spółki Grupy Enea umożliwiają dotkniętym społecznością zgłaszanie naruszeń i, po ich weryfikacji, wprowadzają działania mitygujące. Przykładem takich działań jest żelowanie krater przez Enea Elektrownia Połaniec na składowisku odpadów Pióry, przeprowadzone w wyniku otrzymanej skargi. Pylenie było spowodowane przez silny i porywisty wiatr, ale zastosowane działania mitygujące pozwoliły je ograniczyć.

Wyniki wyszukiwania