Ujawnienia z zakresu ładu korporacyjnego

ESRS G1 Postępowanie w biznesie

Rola organów administrujących, nadzorczych i zarządzających

Kluczową rolę w odniesieniu do postępowania w biznesie pełni Zarząd i Rada Nadzorcza jednostki dominującej w Grupie – Spółki Enea S.A. Zarząd odpowiada m.in. za przyjęcie najważniejszych dokumentów związanych z postępowaniem w biznesie, takich jak Kodeks Etyki Grupy Enea, Polityka Compliance Grupy Enea i Kodeks Kontrahentów Grupy Enea oraz nadzoruje ich wdrażanie.

Wiedza fachowa Członków Zarządu i Rady Nadzorczej Enea S.A. w odniesieniu do postępowania w biznesie została ujawniona we wskaźniku ESRS 2 GOV-1.

Temat istotny: Etyka i kultura korporacyjna

Kultura korporacyjna

Grupa Kapitałowa Enea opiera swoją kulturę korporacyjną na jasno zdefiniowanych wartościach firmowych, na strategii rozwoju oraz na celach opisanych w Kodeksie Etyki Grupy Enea.

Przyjęte standardy etyki i przejrzystości biznesu są zgodne ze Standardami rekomendowanymi dla systemu zarządzania zgodnością w zakresie przeciwdziałania korupcji oraz systemu ochrony sygnalistów w spółkach notowanych na rynkach organizowanych przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Kodeks Etyki Grupy Enea jest zbiorem zasad i ideałów etycznych, który pomaga budować trwałe i przejrzyste relacje ze wszystkimi interesariuszami. Spółki Grupy kierują się wartościami wyznaczonymi przez Kodeks w codziennych kontaktach między sobą i z otoczeniem zewnętrznym – w ten sposób budują nowoczesną, innowacyjną grupę energetyczną. Fundamentalne wartości obowiązujące w całej Grupie to:

Kodeks Etyki Grupy Enea jest elementem systemu Compliance.

Każdy pracownik powinien znać jego zasady, które kształtują indywidualne postawy i rozwijają kulturę organizacyjną. Dokument ten wskazuje także, jak postępować w codziennych sytuacjach, nie zawsze uregulowanych prawnie. Wiedza na temat postanowień Kodeksu Etyki Grupy Enea jest przekazywana pracownikom podczas szkoleń, o których mowa szerzej w kolejnych akapitach.

Wartości i zasady Kodeksu, a także sposoby przeciwdziałania ich naruszeniom oraz ścieżki reagowania GK Enea na takie naruszenia, wdrażane są poprzez wewnętrzne przepisy Grupy oraz akty normatywne spółek, takie jak Polityka Compliance Grupy Enea, Zasady przyjmowania i wręczania upominków w Grupie Enea, Procedura Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów w Enea S.A.

Polityki dotyczące m.in. kultury korporacyjnej oraz etyki zostały udostępnione na stronach intranetowych Grupy oraz w Bibliotekach Dokumentów Enea S.A. i spółek zależnych. Grupa dołącza je też do komunikatów informujących o przyjęciu do pracy. Dodatkowo, broszury Kodeksu Etyki Grupy Enea oraz Kodeksu Kontrahentów Grupy Enea znajdują się na ogólnodostępnej witrynie internetowej.

W 2024 r. głównymi tematami podejmowanymi w ramach kultury korporacyjnej były wartości firmowe oraz znaczenie prawidłowej informacji zwrotnej (ang. feedback) w relacjach służbowych. Kwestie te oraz plany rozwojowe firmy przedstawiane są pracownikom podczas cyklicznych spotkań on-line Zarządu Enea S.A. z pracownikami w ramach cyklu „Energetyczne rozmowy”. Spotkania takie odbywały się raz w miesiącu, począwszy od września 2024 r.

Ponadto, Zarząd Enea S.A. spotyka się co kwartał z przedstawicielami związków zawodowych, by omówić bieżące sprawy i działania Grupy oraz przybliżyć aktualne projekty i plany na przyszłość. Stałym elementem kultury korporacyjnej jest również troska o atmosferę sprzyjającą zaangażowaniu oraz zachęcanie pracowników do dzielenia się wiedzą i do udziału w zespołowych warsztatach czy wydarzeniach sportowo-kulturalnych. Zachęty te kierowane są do pracowników za pośrednictwem komunikacji e-mailowej, a także informacji zamieszczonych w Intranecie.

W 2024 r. wśród pracowników Enea S.A. zostało przeprowadzone pilotażowe badanie ankietowe dotyczące kultury feedbacku. Wyniki ankiety oraz planowane do podjęcia działania w tym obszarze zostały zaprezentowane menedżerom podczas serii spotkań. Na rok 2025 zaplanowane są podobne spotkania z pracownikami oraz szkolenia kalibrujące, podczas których w odniesieniu do konkretnych przypadków będą wypracowywane pożądane przykłady zachowań. Ponadto, przewiduje się również organizację szkoleń i webinarów z zakresu stosowania technik udzielania feedbacku.

W 2024 r. GK Enea zapewniała szkolenia na temat postępowania w biznesie wszystkim pracownikom oraz – w ramach onboardingu – również osobom rozpoczynającym pracę w spółkach Grupy. Pracownicy Grupy odbywają szkolenia średnio co 2-3 lata za pośrednictwem platformy e-learningowej. Dla części pracowników fizycznych szkolenia organizowane są w formule stacjonarnej.

Przeciwdziałanie korupcji i mechanizmy zgłaszania naruszeń

Kwestie przeciwdziałania korupcji uregulowano w Kodeksie Etyki Grupy Enea oraz uszczegółowiono m.in. w Polityce Compliance Grupy Enea, Procedurze Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów w Enea S.A., Kodeksie Kontrahentów Grupy Enea i w Zasadach przyjmowania i wręczania upominków w Grupie Enea.

Kodeks Etyki jednoznacznie wyraża brak akceptacji i bezkompromisowe stanowisko wobec wszelkich przejawów korupcji, w tym przyjmowania łapówek. Dokument zabrania pracownikom czerpania oraz oferowania korzyści z tytułu sprawowanych funkcji i podkreśla znaczenie nieprzyjmowania i niewręczania upominków, które mogłyby wpłynąć na obiektywne wykonywanie obowiązków służbowych. Procedura zobowiązuje Compliance Oficera Grupy Enea do cokwartalnego przedstawiania Członkowi Zarządu Enea S.A. odpowiedzialnemu za obszar Compliance statystycznych informacji na temat zgłoszeń.

Ponadto, Komisja Compliance w Enei S.A. zobowiązana jest corocznie przedstawiać Zarządowi Enea S.A. informację zawierającą m.in. liczbę zgłoszeń wewnętrznych oraz liczbę faktycznych naruszeń w spółce, zgodnie z prowadzonym Rejestrem Z głoszeń Wewnętrznych spółki.

Dodatkowo, LW Bogdanka S.A. przyjęła własną Politykę Antykorupcyjną wskazującą standardy prawne i etyczne pozwalające prowadzić działalność gospodarczą w sposób odpowiedzialny i transparentny. Kwestie korupcji włączono również do Kodeksu Etyki Grupy Kapitałowej Lubelski Węgiel Bogdanka, Wytycznych w Sprawie Przyjmowania i Wręczania Upominków w Lubelskim Węglu Bogdanka oraz do Polityki Compliance Lubelskiego Węgla Bogdanka.

W Grupie Kapitałowej Enea nie funkcjonuje jednolite podejście w zakresie identyfikacji funkcji narażonych na ryzyko korupcji i przekupstwa. Enea S.A. uznała, że wszyscy pracownicy Spółki, niezależnie od pełnionej funkcji, są w tym samym zakresie narażeni na ryzyko korupcji i przekupstwa. LW Bogdanka S.A. nie zidentyfikowała funkcji szczególnie narażonych na ryzyko korupcji i przekupstwa. W Enei Operator za osoby pełniące takie funkcje uznano osoby zatrudnione na stanowiskach menedżerskich, mające możliwość zaciągania zobowiązań na rzecz spółki oraz zarząd spółki jako osoby podejmujące strategiczne decyzje.

Spółki Grupy Kapitałowej Enea systemowo dbają o skuteczną komunikację w zakresie zapobiegania korupcji dzięki dostosowywaniu bieżących działań do specyfiki spółek oraz do potrzeb pracowników. Grupa wdrożyła spójne i obowiązkowe szkolenia e-learningowe z zakresu Compliance, zasad przyjmowania i wręczania upominków oraz zapobiegania korupcji dla wszystkich pracowników i dla osób rozpoczynających pracę. Enea S.A. prowadzi dwa typy szkoleń związanych z korupcją:

  • szkolenia adaptacyjne dla nowych pracowników, prowadzone w ramach przekazywania wiedzy o Systemie Compliance w Grupie Kapitałowej Enea i skoncentrowane na korupcji i konfliktach interesów oraz na zasadach przyjmowania i wręczania upominków,
  • szczegółowe szkolenia antykorupcyjne, organizowane co dwa lata dla wszystkich pracowników i zakończone testem wiedzy.

Dodatkowo, wszystkie regulacje zawierające aktualne zapisy na temat zapobiegania korupcji są dostępne w Bibliotekach Dokumentów Enei S.A. i spółek zależnych. Jeśli Enea S.A. decyduje się wprowadzić nową politykę lub zmienić treść obowiązujących zasad, pracownicy są o tym informowani e-mailem. Wszyscy pracownicy spółki mają dostęp do służbowej poczty e-mail. Członkowie Zarządu mają dostęp do standardowych szkoleń z obszaru przeciwdziałania korupcji, szkolenia nie obejmują natomiast Członków Rady Nadzorczej.

LW Bogdanka S.A. zapewnia pracownikom stały dostęp do elektronicznej bazy wewnętrznych aktów normatywnych, wśród których znajduje się również Polityka antykorupcyjna. Każda aktualizacja dokumentu powoduje, że pracownicy muszą zapoznać się z wprowadzonymi zmianami. Ponadto, naczelna zasada spółki, czyli „zero tolerancji dla korupcji”, jest komunikowana w dokumentach publikowanych na stronie internetowej spółki.

Pozostałe spółki Grupy Kapitałowej Enea informują pracowników o zasadach antykorupcyjnych za pomocą wewnętrznych kanałów komunikacji, plakatów, ulotek w gablotach informacyjnych oraz poprzez komunikację e-mailową.

Odsetek osób pełniących funkcje narażone na ryzyko objętych programami szkoleniowymi¹
Liczba osób pełniących funkcje narażone na ryzyko 6 058
Liczba osób pełniących funkcje narażone na ryzyko objętych programami szkoleniowymi 6 026
Odsetek osób pełniących funkcje narażone na ryzyko objętych programami szkoleniowymi 99,47%
¹ Z a osoby objęte programami szkoleniowymi uznaje się osoby podlegające obowiązkowym szkoleniom
Odsetek osób pełniących funkcje narażone na ryzyko objętych programami szkoleniowymi¹
Liczba osób pełniących funkcje narażone na ryzyko 6 058
Liczba osób pełniących funkcje narażone na ryzyko objętych programami szkoleniowymi 6 026
Odsetek osób pełniących funkcje narażone na ryzyko objętych programami szkoleniowymi 99,47%

Z godnie z Procedurą Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów w Enea S.A., naruszenia mogą być zgłaszane poprzez:

Procedura Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów w Enea S.A. umożliwia zgłaszanie naruszeń przez pracowników, pracowników tymczasowych, osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, przedsiębiorców, prokurentów, akcjonariuszy lub wspólników, członków organów osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, stażystów, wolontariuszy, praktykantów, funkcjonariuszy w rozumieniu Ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy oraz żołnierzy w rozumieniu Ustawy o obronie Ojczyzny.

Podobne mechanizmy i kanały zgłaszania naruszeń funkcjonują w pozostałych spółkach Grupy, które przyjęły swoje własne procedury zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów z wyjątkiem LW Bogdanka S.A., gdzie kwestie te zostały uregulowane w Procedurze zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych.

Przekazywane sygnały są rozpatrywane szybko, niezależnie i obiektywnie. Standardowy termin rozpatrywania zgłoszeń wynosi 3 miesiące od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego. W przypadku nieprzekazania potwierdzenia termin rozpatrywania zgłoszeń wynosi 3 miesiące od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną. W uzasadnionych przypadkach termin rozpatrywania zgłoszeń może zostać przedłużony.

Grupa Kapitałowa Enea przestrzega zasady, że osoby prowadzące dochodzenie muszą być niezależne od struktur zarządczych zaangażowanych w sprawę. Z godnie z Procedurą Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów w Enei S.A., Komisja Compliance w Enei S.A. dokonuje rejestracji Z głoszenia w Rejestrze Z głoszeń Wewnętrznych Spółki oraz przeprowadza Działania Następcze. Ponadto, Komisja Compliance w Enei S.A. opracowuje i systematycznie prowadzi Rejestr Zgłoszeń Wewnętrznych spółki. Podobne dokumenty obowiązują w spółkach zależnych GK Enea np. Procedura Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów w Enei Elektrownia Połaniec bądź Procedura Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów w Enei Ciepło – Centrala.

W LW Bogdanka, zgodnie z Procedurą zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych, wyniki prowadzonych postępowań wyjaśniających prezentowane są wyznaczonemu członkowi zarządu, natomiast w przypadku spraw dotyczących członków zarządu – radzie nadzorczej tej spółki.

W 2024 r. w żadnym z postępowań sądowych nie uznano, że spółki Grupy Kapitałowej Enea naruszyły przepisy antykorupcyjne i przepisy w sprawie zwalczania przekupstwa. W związku z powyższym, nie zostały też z tego tytułu zasądzone jakiekolwiek grzywny. Poza działaniami już opisanymi w tej części sprawozdania, Grupa nie podejmowała dodatkowych działań w celu zaradzenia naruszeniom procedur i norm w zakresie przeciwdziałania korupcji i przekupstwu.

Dane dotyczące incydentów korupcji i przekupstwa pochodzą z rejestrów naruszeń prowadzonych przez spółki zgodnie z procedurami zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów. W wypadku części spółek dane pozyskane zostały na podstawie comiesięcznych raportów dotyczących incydentów z obszaru Compliance. Dane dotyczące postępowań sądowych pochodzą z prowadzonych przez spółki rejestrów spraw sądowych. Pomiar miernika nie został zatwierdzony przez organ zewnętrzny.

Ochrona sygnalistów

Zgodnie z Ustawą o ochronie sygnalistów transponującą Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937, Grupa Kapitałowa Enea w swoich wewnętrznych regulacjach zapewnia pełną ochronę osobom przekazującym informacje o naruszeniach. Procedura zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów w Enea S.A. jednoznacznie zakazuje działań odwetowych oraz prób lub gróźb ich stosowania.

Zasada ta dotyczy również osób pomagających w przekazaniu informacji o naruszeniach lub powiązanych z sygnalistami. Środki mające na celu ochronę osób należących do własnych zasobów pracowniczych, które są sygnalistami, przed działaniami odwetowymi obejmują m.in. zakaz wypowiedzenia lub rozwiązania bez wypowiedzenia stosunku pracy, zakaz obniżenia wysokości wynagrodzenia za pracę, wstrzymania awansu albo pominięcia przy awansowaniu, pominięcia przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenia wysokości tych świadczeń, przeniesienia na niższe stanowisko pracy bądź zawieszenia w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych.

Utrudnianie zgłoszenia lub bezprawne ujawnienie tożsamości sygnalisty uznaje się za naruszenie podstawowych wartości i zasad etycznych Kodeksu Etyki Grupy Enea.

Podobne procedury obowiązują w spółkach zależnych GK Enea z wyłączeniem LW Bogdanka, gdzie kwestie te zostały uregulowane w Procedurze zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych. Procedura wskazuje pracownikom spółki oraz jej kontrahentom, jakie czynności powinni oni podjąć w celu zgłoszenia praktyk niezgodnych z obowiązującym prawem, nieuczciwych lub nieetycznych, w tym uzasadnionych podejrzeń ich zaistnienia, oraz zapewnia, że zgłoszone naruszenia zostaną wnikliwie rozpatrzone.

Temat istotny: Relacje z dostawcami

Podejście Grupy Enea do relacji z dostawcami przedstawiono w Kodeksie Kontrahentów Grupy Enea, który zawiera podstawowe wymagania wobec kontrahentów oraz odwołuje się do wartości i zasad zawartych w Kodeksie Etyki Grupy Enea. Dokument ten określa oczekiwania Grupy Enea m.in. w zakresie:

Kontrahenci potwierdzają akceptację Kodeksu Kontrahentów Grupy Enea i zobowiązują się do przestrzegania zawartych w nim zasad w trakcie postępowań przetargowych oraz w zawieranych umowach. W ocenie Grupy Enea Kodeks stanowi podstawę do budowania długotrwałych, uczciwych i przejrzystych relacji biznesowych, a wzajemne przestrzeganie jego zasad jest wyrazem szacunku i partnerstwa. W 2024 r. część spółek Grupy Enea organizowała szkolenia w zakresie regulacji związanych z tym obszarem (m.in. z Kodeksu Kontrahentów Grupy Enea) dla pracowników odpowiedzialnych za zakupy. Do ryzyk związanych z łańcuchem dostaw zalicza się zwiększone koszty weryfikacji dostawców oraz ryzyka reputacyjne w przypadku naruszeń Kodeksu Kontrahentów Grupy Enea lub łamania praw człowieka przez dostawców.

Kwestię uwzględniania kryteriów społecznych i środowiskowych przy wyborze kontrahentów opisuje Polityka Z akupowa Grupy Kapitałowej Enea¹. Regulacja wdraża możliwość zastosowania przez spółki Grupy kryteriów pozacenowych przy wyborze kontrahentów, w tym uwzględnienie:

  • aspektów społecznych, w tym integracji zawodowej i społecznej bezrobotnych, młodocianych i osób z niepełnosprawnościami,
  • aspektów środowiskowych, w tym efektywności energetycznej przedmiotu zamówienia.

¹Polityka obowiązuje w spółkach należących do Grupy Enea z wyłączeniem LW Bogdanka S.A.

Odmienne podejście w tym zakresie stosuje LW Bogdanka S.A., nie uwzględniając kryteriów społecznych i środowiskowych przy wyborze oferty. Jednakże, oferent składając ofertę zobowiązuje się do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, w tym poszanowania praw człowieka, przepisów prawa pracy, prawa ochrony środowiska oraz postanowień Kodeksu Etyki Grupy Kapitałowej Lubelski Węgiel Bogdanka przez pracowników i podwykonawców oferenta pracujących na terenie i/lub pod nadzorem spółki.

W 2024 r. GK Enea nie stosowała jednolitego podejścia w zakresie monitorowania i oceny działalności społecznej oraz środowiskowej dostawców. Kwestie dotyczące dostawców narażonych na znaczące ryzyko gospodarcze, środowiskowe lub społeczne objęto zapisami m.in. Kodeksu Kontrahentów Grupy Enea, uzależniającymi udział w postępowaniach od spełnienia opisanych w Kodeksie oczekiwań.

Sprawy związane z zarządzaniem relacjami z dostawcami, w tym zapobieganie opóźnieniom w płatnościach, uregulowano w Polityce Z akupowej Grupy Kapitałowej Enea oraz w powiązanych z nią Z asadach zarządzania terminami płatności w spółkach Grupy Enea. Z godnie z przyjętymi rozwiązaniami, w umowach zawieranych z kontrahentami stosowany jest Standardowy Termin Z apłaty, który wynosi 30 dni od daty doręczenia dokumentu płatności. W GK Enea nie funkcjonują oddzielne uregulowania w zakresie zapobiegania opóźnieniom w płatnościach na rzecz MŚP.

Prawidłowość wykonania umowy przez wykonawcę podlega ocenie na podstawie Z asad dokonywania oceny wykonawców w Obszarze Z akupowym Z akupy Ogólne w Grupie Enea. W trakcie realizacji umowy lub przed nadaniem oceny istnieje możliwość przeprowadzenia przez koordynatora umowy lub jednostkę merytoryczną audytu bądź wizyty u wykonawcy. Wykonawcy mogą być poddani ocenie okresowej, która odbywa się po zakończeniu umowy, lub ocenie incydentalnej, która ma miejsce w przypadku, gdy wykonawca nie dotrzyma warunków zamówienia, wyrządzi szkody spółce lub dopuści się naruszeń Kodeksu Kontrahentów.

Payment deadlines 2024
Average time for payment of an invoiced amount 25 days
Standard Payment Terms² 30 days
Percentage of payments in compliance with the Standard Terms 79.69%
Payment deadlines 2024
Average time for payment of an invoiced amount 25 days
Standard Payment Terms² 30 days
Percentage of payments in compliance with the Standard Terms 79.69%

W związku z opóźnieniami w płatnościach, na koniec 2024 r. przeciwko spółkom Grupy Kapitałowej Enea toczyło się 8 postępowań sądowych (postępowań, które nie zostały prawomocnie rozstrzygnięte na koniec 2024 r.).

Standardowe warunki płatności stosowane w Grupie Kapitałowej Enea to płatności z 30-dniowym terminem zapłaty. 79,69% płatności wykonanych w okresie sprawozdawczym przez Grupę na rzecz dostawców było objęte takim terminem. Pozostałe płatności miały przypisany inny termin (np. 7, 14 lub powyżej 30 dni). Średni czas uregulowania faktury wyniósł 25 dni. Do obliczenia średniego czasu, jaki zajmuje Grupie uregulowanie faktury od dnia rozpoczęcia obliczania umownego lub ustawowego terminu płatności zastosowano próbę reprezentatywną, która składała się z następujących spółek: Enea S.A., Enea Operator, Enea Trading, Enea Centrum, Enea Serwis, Enea Pomiary, Enea Oświetlenie, Enea Ciepło, Enea Nowa Energia, Enea Power&Gas Trading, Enea Elektrownia Połaniec, Enea Bioenergia, Enea Wytwarzanie oraz LWB. Wybrane do próby spółki stanowią dziesięć z jedenastu spółek o największych przychodach ze sprzedaży w Grupie. Pomiar miernika nie został zatwierdzony przez organ zewnętrzny inny niż dostawca usług atestacyjnych.

Poza działaniami opisanymi w innych miejscach niniejszej części Sprawozdania, Grupa nie podejmowała dodatkowych działań w obszarze etyki i kultury korporacyjnej.

W 2024 r. Grupa Enea podjęła działania mające na celu dostosowanie swojej struktury organizacyjnej do dynamicznych zmian na rynku oraz przeprowadzenia transformacji energetycznej. Działania te objęły również obszar zarządzania kwestiami ESG. Od 1 września 2024 r. obowiązuje nowa edycja Regulaminu Jednostek Organizacyjnych Enei S.A. Regulamin określa wewnętrzną strukturę organizacyjną Departamentów i Biur funkcjonujących w Enei S.A. oraz szczegółowe zakresy zadań w ramach struktury przedsiębiorstwa spółki, a także odpowiedzialność i uprawnienia kadry kierowniczej. W ramach wprowadzonych zmian, w spółce został utworzony Departament ESG podległy bezpośrednio Członkowi Zarządu ds. Korporacyjnych. Celem działalności Departamentu ESG jest kreowanie strategii Grupy Enea w zakresie standardów ESG oraz CSR oraz jej wdrażanie i monitoring realizacji. Departament ESG odpowiada, w szczególności we współpracy z Departamentem Controllingu, za raportowanie w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz przygotowywanie stosownych analiz i opracowań w przedmiotowym obszarze.

Wprowadzone w 2024 r. zmiany w strukturze organizacyjnej spółki w obszarze zarządzania ESG mają na celu dostosowanie Grupy Enea do spełnienia wymagań wynikających z Dyrektywy CSRD oraz innych międzynarodowych, europejskich i polskich przepisów, polityk i standardów w obszarze zrównoważonego rozwoju.

W okresie sprawozdawczym Grupa Kapitałowa Enea nie prowadziła działalności związanej z wywieraniem wpływu politycznego.

Niektóre ze spółek zależnych w 2024 r. należały do stowarzyszeń branżowych. Celem takich stowarzyszeń jest m.in. reprezentowanie interesów zrzeszonych w nich członków, wymiana wiedzy między członkami oraz wypracowywanie dobrych praktyk. Stowarzyszenia do których w 2024 r. należały wybrane spółki zależne GK Enea to:

  • Polski Komitet Energii Elektrycznej (PKEE),
  • Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej (PTEC),
  • Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie,
  • Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie (TGPE),
  • Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska,
  • Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej,
  • European Distribution System Operators (E.DSO),
  • EU DSO (Distribution Systems Operators) Entity,
  • Towarzystwo Obrotu Energią,
  • Stowarzyszenie Księgowych w Polsce,
  • Towarzystwo Elektrowni Wodnych,
  • Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej,
  • Izba Przemysłowo-Handlowa Z iemi Radomskiej¹.

W okresie sprawozdawczym, do Zarządu i Rady Nadzorczej Enei S.A. nie została powołana żadna osoba, która zajmowała porównywalne stanowisko w administracji publicznej, w tym w organach regulacyjnych w ciągu dwóch lat poprzedzających jej powołanie. 13 lutego 2025 r. do Rady Nadzorczej Enei S.A. został powołany nowy członek, który równolegle zajmuje porównywalne stanowisko w administracji publicznej (Dyrektor Departamentu w Ministerstwie Aktywów Państwowych).

[DR G1-5.MDR-M.77.a] [DR G1-5.MDR-M.77.b] Dane dotyczące tego wskaźnika zostały zebrane poprzez skierowanie przez Eneę S.A. zapytań do zarządów spółek zależnych. Zarząd Enei S.A. złożył oświadczenie o braku działalności związanej z wywieraniem wpływu politycznego, w tym działalności lobbingowej. Pomiar miernika nie został zatwierdzony przez organ zewnętrzny.

¹złożenie rezygnacji z członkostwa 24.07.2024

Wyniki wyszukiwania